söndag 15 mars 2009

Middags Tipset om man har noll fantasi....

Hej alla vänner ! Hoppas att ni haft en fin dag i dag.

Själv har jag städat mitt kök från morgonen, hört på melodifestival favoriterna undertiden, så städningen gick som en dans kan man ju faktiskt säga..

Efter det var jag och Görre och Amelia+ Atlas och gick en runda i skogen, gumman drog vi på bobben o Atlas fick vara lös o springa. Super skönt var det, vi fick jobba lite extra med bobben så vi var svettiga när vi kom hem igen.

Efter spåret träffade vi Marie och en tjej som heter Lena- jag tog kort men batterierna tog slut så jag lägger upp bilderna senare...

Jag hade noll fantasi när det gällde middag i dag, så jag ringde en vän för ideer...
Hon kom med förslaget fisk soppa med curry... Den är jätte god och det var länge sedan jag gjorde den... Det är också en bra LCHF soppa för dom som LCHF:ar.. man bara tar bort potatisen. Sen har jag gjort en cheesecake också, som vi får äta vid åtta tiden ikväll- den ska ju vara i frysen ett tag. ....
Håll till godo vänner..


multicolored glittering flower flowers 6 multicolored glittering flower flowers 6 multicolored glittering flower flowers 6

*Fisksoppa Alá Kerstin..*
5 pers.

ca 8 normalstora potatisar- skalade
4 normalstora morötter
En bit kålrot
Lite purjolök
1.5 paket torsk (Tärna fisken)
3 dl grädde
2 tärningar fiskbuljong
1.5 liter vatten
curry efter smak o tycke..

Hacka potatis, kålrot, o morot i bitar
sätt i panna- smula ner 2 st fisk bujong- häll på med vattnet så att det täcker rotsakerna.
Sätt torsk o purjo i stekpanna, stek eller koka i vatten ( jag gjorde så i dag )

När rotsakerna är klar häll i torsk o purjo, tillsätt grädden och curryn

KLART ! Jätte gott.

*CHEESECAKE*
3 ägg
1 1/2 dl socker
1 litet paket Philadelfiaost
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Smulade Digestivkex

Gör så här :
Dela upp äggen med äggulor och äggvitor för sig.

Vispa äggulor , socker och ost i en bunke.

Vispa grädde och vaniljsocker i en annan.

Vispa äggvitor till hårt skum i en tredje.

Rör sen ihop allt i en gemensam bunke.
Bred ut de smulade kexen i en form.
Häll på smeten och frys i minst 5 timmar.
Garnera med frukt och bär!
Såååå gott!

Underbar fortsättning på Söndagen.

Ps. Johannes var på sin första gudtjänst i dag- inför konfirmationen i sommar.
Först var han lite negativ över kyrkan- men efteråt tror jag han tyckte att det var rätt intressant... Ämnet i dag var ondska... Ds.

Kram Malin.

1 kommentar:

Barbro sa...

Tack lilla söta Malin för dina recept. Fisksoppan låter jättegod den ska jag göra. Cheesecaken också den gör jag när jag har mat gäster för jag och Tord är inte så mycket för fika eller efterrätt, det går inte åt. Du är så duktig!!! Städar bakar och lagar god mat.Kramar från Barbro.