lördag 11 april 2009

Koka soppa på en knapp........

Jaha ... då har vi en ny dag igen.... Undra vad denna dag har i sitt bagage .....

Fattar inte riktigt vad det är för fel...... men denna påsk är tråååkig !! Det händer ingenting ..
Vädret är trist, ekonomin är usel- tack vara försäkringskassan, dom bara förstör och raserar ... jag är sååå besviken- det går inte med ord att beskriva.. och nästa månad får jag ingen inkomst heller för att jag inte jobbat under mars.... suck...
Tror att det var bättre förr när man redde sig själv... levde av det man odlade ... hade jordbruk... slapp alla jävla instanser som man måste förlita sig på om det händer något oförutsett....

Tänk vad man är beroende av ekonomi... helt otroligt!! Sen är ju inte samhället vi lever i sen på att tala om hur allt ska vara och vad man SKA ha... så man får känna sig som en looser om man inte uppfyller alla dessa "krav" ...Man ska fylla kundvagnarna med godsaker till påsk, man ska ha påsk pynt i hemmet, man ska ha påsk liljor på borden inne - gärna något fint påsk pynt ute på bron också så att det ser snyggt ut mot grannarna... man ska göra en massa olika saker, så barnen kan berätta till sina kompisar hur påsklovet varit.......
-Det gör fanemej ont i själen !!

Alltså - det är inte så att jag bryr mig om dessa saker... men det jag vill säga är att man lätt känner att man misslyckas om man inte följer dessa traditioner.... på något konstigt vis gör det det..
Vi super ekonomi handlade i går..
Fick en mysig liten påsk middag, med en liten helg skinka, kokta ägg, kyckling ris o potatis, rödbetssallad...och en påse med karameller... så det lyckades vi med - mot alla odds.. :)
Vi är ett bra team Jag o Görre :-)
Något kul kan jag ju berätta och det är att jag lyckats gå ner ett helt kilo !!

Och Amelia är en glad och lycklig liten tjej som har fullt upp i fantasiernas värld hela dagarna.
Philip och Johannes mår också toppen bra och har ett sorgelöst tonårs liv -med kompisar och äventyr .
Och när man tänker efter så visst är det det som räknas .

I dag ska jag pröva ett recept som min faster hade på sin blogg för jag har faktiskt räkor i frysen Lyckos Mig :-)


*FASTER BARBROS RÄKRIS MED ÄGG. 4 PORT.
4 hårdkokta ägg,
ris kokas,
en gul lök,
150 gr skalade räkor,
1 msk smör, 1 tsk vetemjöl.
2,5 dl grädde, salt, vit, eller svartpeppar,
½ tsk cyrry, 1 grön paprika, persilja.

Koka risrt enl anvisningen på förpackningen.
Skala och hacka löken.
Fräs löken och räkorna i smöret,
strö över mjölet, rör om och tillsätt grädden ,
låt såsen skjuda i ca 3 min,
salta och peppra..
Kärna ur och finhacka paprikan fint.
Blanda den med riset och lägg upp på ett vackert fat eller skål.
Skala äggen och skar dem i klyftor.
Placera äggklyftorna på risbädden. Häll räksåsen över och strö på hackad persilja.
Servera med råstad fralla med smör.
Passar bra som supe´ Eller som påskrätt

*Ha en underbara dag Alla rara människor som jag har runtomkring mig.
Kram.

3 kommentarer:

Patrik sa...

Hej Malin, jag läser din blogg ibland men brukar inte kommentera, nu känner jag dock att jag måste. Att din ekonomi är usel är väl inte försäkringskassans fel, det är väl för att du har varit sjuk?? Och var det verkligen bättre förr? 'Om du hade varit sjuk och inte kunnat jobba om du hade ett jordbruk så hade du ju svultit??

Det där med påsken är rätt överdrivet, håller med, så vi skiter helt i den!! Gla påsk.

Fru Malin sa...

Ok Patrik... hmmm..
Tack för ditt inlägg
Glad påsk på dig själv.

miamajja sa...

Heeeeeeeej! Oj...Ja...alltså...är man sjuk och inte får någon sjukpenning trots läkarintyg så anser då jag att det är FK:s fel/brist/ansvar att man får usel ekonomi. Ursäkta om jag kommenterar det andra också; men såklart har ju Malin hela sin familj involverad i jordbruket och kanske nån anställd dräng också, å då svälter man ju inte ;P
Kram!